Joda, Jevnaker FrP kan flere sanger!
Torbjørn Z. Bergen • 6. september 2019
Jevnaker FrPs 4. kandidat, Torbjørn Zareus Bergen, fikk omsider nok av Jevnaker SVs konstante klaging over alle andre enn seg selv - og kanskje spesielt oss i FrP. Ønsker du å lese hva Torbjørn svarte på, finner du leserinnleggene hos avisen Ringerikes Blad.
Joda, Jevnaker FrP kan flere sanger!
Det er ikke så altfor lenge siden jeg satt på verandaen på hytta og leste Bård Brørbys innlegg om «fryktpolitikere» i Ringerikes Blad. Jeg trodde nesten det var en spøk, og selv om jeg fikk veldig lyst til å svare fant jeg ut at slike utsagn rett og slett ikke var svar verdig.
Jeg skrev faktisk et innlegg, men jeg sendte det aldri inn. Dessverre. Derfor går det noen flere linjer enn vanlig – for jeg har mye å svare på.
Når jeg i kveld leser Tommy Laftons «Jevnaker – på tide å våkne opp», kan jeg rett og slett ikke dy meg lenger. For er det noe man bør våkne fra her, er det nettopp Lafton og Brørbys mareritt om Frps «bompengesang og unoter».
For samtidig som Jevnaker SV på Facebook (etter fallende meningsmåling i lokalavisene) minner om at det er kommunevalg og personvalg, og nærmest trygler innbyggerne om en slengerstemme eller to til sin Lafton nå som de står i fare for å miste en plass i kommunestyret, er Lafton selv ute i samme avis og gjør et trist forsøk på å sverte sine politiske motstandere i intensjon om å «forherlige» eget parti.
Ja, «forherlige» var jo hans ord, mens han denger løs på Høyre, Sp og oss i Frp – og forteller at SV er det tydeligste partiet på talerstolen. Derfor tillater jeg meg å bruke hans eget ord fra eget innlegg, med store bokstaver; VALGFLESK.
Først og fremst, både bompenger og eiendomsskatt er ting vi skal snakke (eller synge?) om, enn hvor usynlige du mener vi i Frp er. Men – nok synlige til at dere i SV bruker uendelige timer på å «ta oss» er vi nå i alle fall. Mon tro hva dere kunne brukt disse timene til.
Men tilbake til saken: Ikke bare er disse to temaene vanvittig usosialt fordi det kan ramme forferdelig urettferdig, men det er noe som engasjerer de som bor i kommunen vår – og vi lytter til velgerne våre. Det er det vi kaller å ta bygda på alvor.
Når det gjelder disse temaene som du mener vi «skriker» om, kan jeg prøve å gjøre det kort. For det er ingen tvil om at Frp er partiet som er størst motstander av begge deler – også på Jevnaker. Så når dere i SV sier at dere er motstandere av bompenger på de veiene vi kjenner fra før, sier jeg som Siv Jensen sa i partilederdebatt i 2013: Flott, kjempebra! Da har vi noe vi kan samarbeide om.
Når det gjelder Jevnaker er det for øvrig tydelig at lokalpartiene blir mer og mer enige med Frp i denne saken – så da gjenstår det bare å håpe at det vedvarer også når valgkampen er over.
Men Tommy Lafton, selv om de fleste av oss synes bompenger og eiendomsskatt har tatt litt vel mye plass i valgkampen denne gangen, betyr ikke det at vi i Jevnaker Frp ikke kan flere sanger. Hvor har du denne påstanden fra? Vi kan flere samlinger, utenat – og vi har klare, tydelige stemmer og «sangere» som kan stå rakrygget sammen for bygda vår.
Jevnaker Frp var tidlig ute i debatten om JORS, og tok svært tidlig standpunkt i nettopp denne saken, som dere glemte i budsjettet du skryter av. Du finner den også i vårt valgprogram, hvor vi skriver både om eldreomsorg, psykisk helse og rusomsorg. Nettopp eldreomsorg er jo noe av det viktigste for Frp – og jeg kan love deg at dette brenner vi for!
Jeg kunne fortsatt med å fortelle om vår politikk for skole og barnehage, kommunal forvaltning, utvikling og næring, utbygging, tilflytting, barn, familie og oppvekst, landbruk, miljø, innvandring og integrering eller kirker. Lokale «hits» som betyr noe for oss som bor her. Er du i tvil, finner du alt du trenger å vite både i valgprogrammet vårt og på jevnakerfrp.no.
Du skriver også så fint om å holde «stødig økonomisk kurs». Vet du hva? Jeg synes ikke kulturhuset deres (scene, bygning, kostnad – ja, kall det hva dere selv vil) som har kostet kommunens innbyggere 1,7 millioner kroner vitner om stødig økonomi. I alle fall ikke når vi nå får estimert et underskudd i kommunen på nettopp 1,7 millioner kroner i 2019.
For at ingen skal misforstå, så er vi i Jevnaker Frp for kultur – men mot SVs luftslott, betalt av eiendomsskatt – eller om du vil, penger hentet rett ut av lommebøkene til oss som bor her.
Jeg leser engasjert om at dere har fått til eget ungdomsparti på Jevnaker – og jeg er imponert! Gode og fine nyheter. Det er åpenbart på tide med nye, yngre krefter for Jevnaker SV. Er det derfor et dumt forslag at dere i nettopp Jvn. SV legger inn litt innsats i å være bedre forbilder enn «fryktpolitiker» og «unoter», «Frp skaper frykt og hat», «lavmål-politikk», «gi gull og glitter til de utvalgte» – eller hva med «tråkke ned og skape om til fiender»? Alle sitat fra Brørby og Laftons leserinnlegg.
Ironisk nok var Brørby selv ute i lokalavisen (Ringerikes Blad) og skjelte ut nettopp den for å mangle «positivitet» for bare et halvt år siden. Mon tro hvor all negativiteten kommer fra?
Også må jeg jo benytte anledningen til å unngå at noen skal være redde for at Jevnaker Frp skal bidra til dårligere brannberedskap i kommunen vår. Jeg er glad for å lese at dere er opptatt av å bevare beredskapen vår, og jeg kan forsikre deg om at det er vi også svært opptatt av.
Vi kan, vi vil – og vi skal med all sannsynlighet fortsette å være en del av politikken på Jevnaker. Det skal vi gjøre ved å jobbe for de gode sakene, høre på folk og stemme for det vi og våre medlemmer mener er best for bygda vår. Vi skal bidra til etablering, utvikling, tilflytting og gode opplevelser.
Vi skal ikke bare samarbeide med partier, vi skal samarbeide om gode forslag og god økonomi. Jevnaker er et lite sted, og da blir debatten best om vi snakker godt sammen – selv om vi naturlig nok er uenige i enkelte saker. Her håper jeg SV tar noen grep, for slik jeg ser politikken deres lokalt består den mest av å dytte ned meningsmotstandere, framfor å løfte dere selv opp.
Så kjære velgere, husk at det er noe riktig i det SV skriver også, om langt fra alt. Det er et lokalvalg, det handler om personer, det handler om hvem du vil at skal forvalte din stemme.
Stem på de du liker best, for dem som kjemper for sakene som er viktige for deg, og stem på dem du tror kan bidra til Jevnaker blir et enda bedre sted å bo. For min del, kommer det naturlig nok ikke til å bli til de som er mest opptatt av å snakke stygt om «alle andre».
Godt valg!

Dette er et innlegg fra gruppeleder i Jevnaker FrP, Maria Th. A.-Aldersjøen. Innlegget er skrevet etter behandling av den aktuelle saken i forrige kommunestyremøte, og er sendt Ringerikes Blad samme dag som vi publiserer artikkelen på våre hjemmesider. Styret har lest Maria Therese sitt innlegg før publisering.

På vegne av Jevnaker FrP vil vi takke alle som brukte stemmeretten ved årets valg. Vi er stolte og glade over at FrP ved dette valget er nest største parti i bygda vår. Det gir oss både håp, ambisjoner og retning i arbeidet frem mot lokalvalget i 2027. Vi gratulerer samtidig de rødgrønne med valgseier, og særlig våre kolleger i kommunestyret fra den rødgrønne siden. Demokratiet har talt, og det er avgjørende at vi alle – uansett ståsted – verdsetter og respekterer. Det er lov å være skuffet; men det er også lov til å være glad. En spesiell takk går til deg som ga din stemme til FrP ved valget. Tilliten dere har gitt forplikter, ikke bare for FrP nasjonalt - men også for oss i lokallaget. Vi lover å jobbe videre, og vi skal gjøre vårt ytterste for at dere ønsker å stemme på oss igjen neste gang. Takk til alle som har bidratt i valgdebatten, og en spesiell takk til de som har klart å gjøre det på en respektfull, ærlig og konstruktiv måte. Vi har alle, uavhengig av parti, et ansvar for å sikre et klima og en debattform som gir rom for forskjellige synspunkt. Vi jobber videre mot lokalvalget - og lover å gjøre det vi kan for at de som stemte på FrP ved stortingsvalget denne gang, skal ha lyst til å gjøre nettopp det i lokalvalget om 2 år også! Styret, Jevnaker FrP

På tampen av kommunestyremøtet den 28. august sto sak 68/25 – utredning av daglig matlevering til eldre – på agendaen. Tidligere hadde et forslag fra AP, Høyre og FrP sendt denne saken til utredning, og denne kvelden skulle vi behandle svaret. Det var sent på kvelden da vår gruppeleder, Maria Therese Andresen-Aldersjøen, valgte en litt annerledes tilnærming enn det man normalt ser på kommunestyremøtene. Hun serverte rett og slett historien; "Det var en gang en middag". Nye måter å kommunisere på viste seg både morsomt og effektivt, og når eventyrstunden var over samlet hele kommunestyret bak et felles vedtak. Kanskje denne historien ender opp med en lykkelig slutt? ⸻ Vedtak i sak 68/25 Kommunestyret ber administrasjonen: 1. Legge frem en konkret plan for hvordan ordningen med middagslevering kan organiseres enklere og rimeligere, med forslag til: • organisering av kjøring (f.eks. frivillige eller samarbeid med hjemmetjenesten), • mulighet for kald/vakuumpakket levering, • enklere bestilling og avbestilling. 2. Ta kontakt med Lunner, Øyer og/eller Nord-Aurdal for å hente erfaringer fra deres løsninger. 3. Se om kriteriene i Jevnaker kan endres eller justeres, slik at ordningen blir et forebyggende helsetiltak for eldre, personer med funksjonsnedsettelse og andre utsatte grupper – som en del av den helhetlige innsatstrappen. 4. Sikre at tjenesten kan benyttes både varig og i perioder med behov. ⸻ Historien slik den ble fortalt i kommunestyret: Det var en gang en middag Ikke en luksusmiddag med tre retter og vin til – bare en helt vanlig porsjon med kjøttkaker, poteter og brun saus. Den bodde på kjøkkenet på JORS og drømte om å få møte sine venner – de eldre og sårbare i Jevnaker som ventet på den. Middagen sto nederst i Maslows behovspyramide, på lik linje med luft og vann. Den er ikke et problem – tvert imot er den selve grunnmuren i liv og helse. Politikerne i Jevnaker så behov for å se nærmere på muligheten for middagslevering til innbyggere som av ulike grunner ikke klarer å ivareta egen ernæringssituasjon. En tverrpolitisk interpellasjon ble fremmet AP/H og FrP, med noen klare spørsmål: • Hvor stort er behovet? • Hva vil det koste? • Kan dette være et forebyggende tiltak – et ledd i innsatstrappen som kan utsette behovet for sykehjem? Men da svaret kom, var det ikke enkelt. Middagen måtte først gjennom en hel labyrint av byråkrati, kostnadsberegninger og temperaturkrav. Den ble pakket i spesialemballasje, lagt i en bil, kjørt av driftsteknikere som allerede hadde nok oppgaver – og regnet opp til 196 kroner per porsjon, selv om råvarene bare kostet 38,40 kroner. Saksframlegget beskrev ordningen som krevende: spredt bosetning, få brukere og «ingen funnet sammenheng mellom middagslevering og redusert behov for institusjonsplasser». Hvor mange som egentlig ventet på middagen, ble uklart – behovet var aldri skikkelig utredet, bare antatt. Og brått ble middagen omtalt i Jevnaker som et kostbart «særtiltak». Men middagen hadde slektninger i andre kommuner: • I Lunner leveres den to ganger i uka av frivillige sjåfører, til 128 kroner. • I Øyer kommer den kald og vakuumpakket, til 80–95 kroner (+20 i utkjøring). • I Nord-Aurdal kan man til og med få en to-retters til 115 kroner. Også der er bosetningen spredt, avstandene lange og antallet brukere begrenset. Men i stedet for å gjøre dette til et hinder, har de valgt en enklere organisering: faste leveringsdager, kald/vakuumpakket mat og bruk av frivillige. Dermed holdes kostnadene nede, og middagen kommer trygt frem til dem som trenger den. Der blir ikke middagen sett på som en luksus. Der er den et naturlig ledd i den helhetlige innsatstrappen: små tiltak tidlig, for å unngå store og dyre behov senere. I Jevnaker ble middagen kalt et «særtiltak» – krevende og dyrt. Saksframlegget viste til Helsedirektoratet, men bare på ett punkt: at det ikke finnes forskning som viser direkte sammenheng mellom middagslevering og redusert behov for institusjonsplasser. Men i Kosthåndboken står det mer: «De fleste kommuner har tilbud om matombringing til hjemmeboende. Maten leveres varm eller kald i enkeltporsjoner. Det stilles samme krav til maten som bringes til hjemmeboende, som til maten som tilbys pasienter i institusjoner.» «Systematisk ernæringsarbeid kan forebygge underernæring, funksjonstap og bidra til å utsette behov for institusjonsplass.» Middagen kunne ikke la være å undre seg: hvorfor ble bare den ene setningen tatt med, mens resten – som faktisk understøtter matombringing – ikke ble nevnt? Og hvorfor er den så dyr i Jevnaker, når søsken i andre kommuner koster rundt hundrelappen? Hva kan middagen bety? For Kari, som sliter med å lage mat selv, kan en levert middag bety at hun får i seg mer enn knekkebrød og kaffe. For Olav, som nylig har mistet kona, kan middagen gi ham en grunn til å dekke på bordet igjen – og kanskje et lite lyspunkt i dagen. For alle som mottar den, gir middagen påfyll av ernæring, trygghet og sosial kontakt – til en brøkdel av prisen for en sykehjemsplass. En varm middag på døra kan være forskjellen mellom å klare seg hjemme eller måtte be om institusjonsplass. Derfor bør ikke middagen problematiseres i Jevnaker – den bør tvert imot slippes fri som en del av løsningen, et tiltak nederst i den helhetlige innsatstrappen.







